Menu

Witamina B co jeść

24 maja 2021 - Zdrowie
Witamina B co jeść

Witaminy, które należą do grupy witaminy B są bardzo łatwo rozpuszczalne w wodzie. Zaliczyć do nich można: witaminę B1, witaminę B2, witaminę B3, witaminę B4, witaminę B5, witaminę B6, witaminę B7, witaminę B9, jak również witaminę B12. Witaminy z tej grupy są bardzo istotne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, ponieważ w sytuacji, gdy występuje ich niedobór to mogą pojawić się różnorodne choroby. W niniejszym artykule postanowiliśmy przedstawić Państwu kilka kluczowych kwestii odnoszących się do tego, co należy jeść, aby nasz organizm został wyposażony w odpowiednią ilość witamin z grupy B.
Wszystko co musisz wiedzieć o spożywaniu produktów bogatych w witaminy z grupy B

Witamina B1

Jeżeli chodzi o witaminę B1 to należy o niej powiedzieć w szczególności to, że jest ona odpowiedzialna za wspieranie wszystkich procesów metabolicznych zachodzących w naszym organizmie. Oprócz tego, przyczynia się ona w dużej mierze także do przemianę glukozy oraz znaczące zwiększenie produkcji energii wytwarzanej przez ciało. Witamina B1 jest w dużych ilościach zawarta w takich produktach jak: różnorodne produkty zbożowe, jak również suche nasiona roślin strączkowych.

Witamina B2

Witamina B2 przyczynia się przede wszystkim do wzmocnienia układu odpornościowego, jest niezbędna do tworzenia czerwonych płytek krwi, jak również pomaga zmęczonym oczom oraz w znaczącym stopniu zapobiega powstawaniu katarakty. Znaleźć tę witaminę można w następujących produktach: suche nasiona roślin strączkowych, produkty zbożowe, ziemniaki, wątróbka, pomarańcze, cukinia, ananas, brokuły, jak również wędliny wieprzowe oraz wędliny drobiowe.

Witamina B3

Jeżeli chodzi o kwestię witaminy B3 to przyczynia się ona w dużym stopniu przede wszystkim do prawidłowego funkcjonowania gospodarki hormonalnej oraz do odpowiedniego funkcjonowania układu nerwowego. Witaminę B3 znaleźć można w: kaszy gryczanej, kaszy jęczmiennej, otrębach zbożowych, jajach kurzych, indyku, fasoli szparagowej, kapuście, herbacie, kawie, a także natce pietruszki oraz szpinaku.

Witamina B4

Witamina B4 odpowiedzialna jest za prawidłowe funkcjonowanie przepływu krwi w łożysku, jak również za transport substancji odżywczych. Znajdziemy ją w: wątróbce drobiowej, podrobach oraz żółtku jaja kurzego.

Witamina B5

Witamina B5 charakteryzuje się w szczególności tym, że odpowiedzialna jest za przeciwdziałanie tworzenia się zmarszczek, zapobieganie tworzenia się przedwczesnych zmarszczek, jak również w znaczący sposób przyczynia się do poprawy pigmentacji skóry oraz stan kondycji włosów. Witaminę B5 w dużej ilości można znaleźć w takich produktach jak: pomarańcze, cytryna, mandarynki, śliwki, kurczak, wieprzowina, orzechy laskowe, orzechy włoskie, małże, kalmary, tuńczyk, makrela, pomidory, sałata lodowa, jak również ogórki.

Witamina B6

Witamina B6 odpowiedzialna jest za różnorodne procesy biochemiczne zachodzące w naszym organizmie, przyczynia się do uregulowania ciśnienia krwi, w znaczący sposób wspiera odporność organizmu, jak również praca serca oraz skurcze mięśnia działają w sposób prawidłowy. Witaminę B6 można znaleźć w takich produktach jak: nasiona słonecznika, orzechy nerkowca, orzechy laskowe, orzechy włoskie, natka pietruszki, szczypiorek, pomidory, papryka czerwona, papryka żółta, a także jaja kurze i wątróbka drobiowa.

Witamina B7

Witamina B7 odpowiada za zachowanie dobrej kondycji włosów, skóry oraz paznokci. Możną ją znaleźć w następujących produktach: otrębach zbożowych, pomidorach, śliwkach, truskawkach, mandarynkach, pomarańczach, orzechach nerkowca, orzechach włoskich, orzechach laskowych, brokułach, kalafiorze, serze topionym, tłustym twarogu, mleku, jak również brązowym ryżu i fasolce szparagowej.

Witamina B9

Witamina B9 powoduje, że podczas trwania ciąży rozwija się struktura mózgu dziecka, jak również następuje odpowiednie ukształtowanie cewy nerwowej. Witaminę B9 można znaleźć w takich produktach jak: jarmuż, brokuły, fasola szparagowa, groch, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, pomidory, szczypiorek, rabarbar, jagody, porzeczki, wiśnie, śliwki oraz makrela i łosoś atlantycki.

Witamina B12

Jeżeli chodzi o witaminę B12 to należy powiedzieć, że przyczynia się ona w dużym stopniu przede wszystkim do produkcji czerwonych krwinek, jak również przeciwdziałania anemii. Witaminę B12 można spotkać w takich produktach jak: fasola, groch, papryka czerwona, papryka żółta, rzeżucha, kalafior, brokuły, pomarańcze, mandarynki, arbuzy, pieczywo pełnoziarniste, nasiona słonecznika oraz jabłka.

Jakie są skutki niedoboru witaminy z grupy B w organizmie?

Do skutków wynikających z niedoboru witaminy B w organizmie należy zaliczyć przede wszystkim: nieustępujące bóle głowy o różnorodnym nasileniu, zaburzenia świadomości, zaburzenia widzenia, pojawienie się trądziku oraz przebarwień na skórze, brak apetytu lub nadmierny apetyt, wystąpienie problemów z koncentracją, bóle stawów, bóle mięśni o różnym nasileniu, problemy z metabolizmem, jak również nadmierne wypadanie włosów.